Skip to content
PROJEKT SUMP
  • O projekcie
    • Aktualności
    • Cel projektu
    • Wykonawca i doradcy
    • Odbiorcy
    • Pakiety wsparcia
  • O zrównoważonej mobilności
    • Zrównoważona mobilność
    • SUMP
    • Zapewnienie niedyskryminacji i równości szans
  • Dla odbiorców
    • Organizacja projektu
    • Materiały
    • FAQ
    • Ankieta po spotkaniu
  • Kontakt
  • Newsletter
  • EN
    • Sustainable Mobility
    • SUMP
    • Pilot partners and contractor
    • Contact us

Na czym powinna polegać polityka zrównoważonej mobilności?

W ramach naszego projektu zdefiniowaliśmy dziewięć najważniejszych czynników sukcesu polityki zrównoważonej mobilności. Czynniki te, wraz z dokładniejszym opisem, zawarto na poniższym rysunku. Po kliknięciu w kafelek rozwinięte zostanie objaśnienie danego czynnika.

Kliknij na napis na kafelku by dowiedzieć się więcej.

Sformułowanie akceptowalnych, specyficznych i mierzalnych celów strategicznych
Wypracowanie specyficznej logiki interwencji do osiągnięcia celu
Precyzyjna ocena i selekcja proponowanych działań
Uwzględnienie interakcji z zagospodarowaniem przestrzennym
Zaplanowanie interwencji w skali adekwatnej do skali podróży
Zapewnienie dobrego finansowania przyjaznych środowisku środków transportu
Szukanie nowoczesnych rozwiązań, wykorzystujących dobrodziejstwa cyfryzacji.
Budowa świadomości mieszkańców dotyczącej przyjaznych środowisku środków transportu
Prowadzenie polityki mobilności przez odpowiednio umocowanego lidera i zespół

Contact us

Email: office@example.org

Phone: (+88) 999.888

Address: 25 Canal St., New York

Contact us

Email: office@example.org

Phone: (+88) 999.888

Address: 25 Canal St., New York

Niniejsza witryna korzysta z plików cookies w celu identyfikacji przeglądarki, komputera Użytkownika oraz zapamiętania informacji na temat wizyty Użytkownika na stronie internetowej, jak również analizy ruchu na niniejszej witrynie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i w każdym momencie możecie Państwo wycofać zgodę. W tym celu zachęcamy do zapoznania się ze szczegółowymi informacjami o cookies dostępnymi pod przyciskiem "Zapoznaj się z Polityką". Prosimy o dokładne zapoznanie się z niniejszą Polityką dotyczącą ochrony prywatności i opisującą takie procesy przetwarzania jak: zbieranie, wykorzystywanie, zachowanie i ochronę przez nas Państwa danych osobowych. Informujemy, że niniejsza Polityka dotyczy każdej należącej do nas strony internetowej, o ile odsyłają one do tej Polityki. Przez zaznaczenie opcji „Wyrażam zgodę” lub zamknięcie okna z tą informacją akceptują Państwo politykę prywatności i wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie danych zawartych w plikach Cookies i przez spółkę Wolański sp. z o.o, z siedzibą w 00-193 Warszawa, ul. Stawki 8/7.
Zapoznaj się z polityką Wyrażam zgodę
Polityka prywatności

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT

To podstawa polityki zrównoważonej mobilności. Cele muszą wynikać z diagnozy potrzeb i możliwości w danym mieście, a nie być „przepisanymi”, nierealistycznymi lub generycznymi celami polityki zrównoważonej mobilności na szczeblu unijnym czy państwa. Określone cele powinny też mieć charakter efektów, a nie nakładów – należy unikać często przedstawianej przez samorządy sytuacji, w której jako cel komunikowane są „zakup autobusów elektrycznych” czy „budowa linii tramwajowej”. Są to bardzo często spotykane środki jakie należy obrać do osiągnięcia celu, jednak dopiero odpowiednio postawiony cel pozwala ocenić, czy w danym przypadku są to środki optymalne i kompletne, budujące skuteczną i efektywną logikę interwencji.

„Będziemy piękni i młodzi, ale nie wiemy jak dojść do tego celu” – to częsty grzech miejskich strategii rozwoju. Logika interwencji musi się opierać na realnie określonych barierach i motywatorach zachowań transportowych. Nie uwzględnia się często przy tym licznych ograniczeń w zasobach przestrzennych, środowiskowych, organizacyjnych i finansowych.

Należy unikać celów nadmiernie pojemnych – polityka publiczna jest sztuką wyboru priorytetów, a nie tworzenia dokumentu „pasującego do każdej inwestycji”. Umieszczane w strategiach działania powinny zostać wyselekcjonowane z grona możliwych rozwiązań. Następnie po poddaniu ich ocenie będziemy w stanie określić, które najlepiej przyczynią się do rozwoju zrównoważonej mobilności naszego obszaru. Dziś często działania umieszcza się w strategiach z nastawieniem, że być może znajdą się dodatkowe środki na ich realizację. To może prowadzić do wzajemnie wykluczających się efektami inwestycji np. w sieć drogową i transport publiczny, bez świadomości wzrostu kosztu eksploatacji obu systemów transportu i braku zmian w sposobie korzystania z transportu przez mieszkańców.

Kształtowanie mobilności miejskiej powinno iść w parze z planowaniem przestrzennym. Przykładowo, przy okazji budowy nowego osiedla mieszkaniowego często organizuje się miejsca parkingowe bardzo blisko zabudowy, ale nie planuje się obsługi osiedla transportem zbiorowym. Niejednokrotnie kończy się to rozmieszczeniem przystanków komunikacji znacznie oddalonych od osiedla, przy głównych przelotowych ulicach w mieście. Długie dojście do przystanków w efekcie zniechęca mieszkańców do korzystania z transportu publicznego, na rzecz własnego samochodu zaparkowanego blisko, tuż pod oknem mieszkania.

Diagnoza stanu mobilności w obszarze funkcjonalnym, zarówno ilościowa, jak i jakościowa, pozwala zaplanować adekwatną skalę interwencji. Działania powinny być z jednej strony ukierunkowane na rozwiązanie największych bolączek w transporcie, a z drugiej na prowadzenie aktywnych działań na rzecz zmiany postaw mieszkańców celem zapobiegania narastania potencjalnych przyszłych problemów. Należy przy tym rozważyć interwencję zarówno w skali dojazdów do pracy i szkół, ale też w pozostałych celach: rozrywkowych, kulturalnych, zdrowotnych itd.

Kluczowe do funkcjonowania zrównoważonej mobilności jest jej odpowiednie bieżące finansowanie, w szczególności dotyczy to komunikacji miejskiej. Niestety wiele strategii transportowych w części postulatywnej w większym stopniu planuje długoterminowo inwestycje infrastrukturalne (często wręcz budujące konkurencyjność motoryzacji indywidualnej), niż bieżące finansowanie systemu transportowego. Budowanie dużej pojemności i częstotliwości kursowania transportu zbiorowego w godzinach szczytu jest wręcz bardziej istotnym czynnikiem zachęcającym do korzystania z niego, niż np. nowy tabor i możliwość ładowania telefonu poprzez złącze USB.

Istotnym czynnikiem interwencji jest również jej nowoczesność, jednak nie wystarczy jedynie budować konkurencyjnych usług w sferze realnej, ale również należy je podpierać odpowiednim wsparciem w sferze cyfrowej. Zaliczać się do tego mogą np. aplikacje kompleksowo ułatwiające podróż (również w czasie zakłóceń w ruchu). Należy podkreślić, że konkurencyjność transportu indywidualnego w tym zakresie znacznie się w ostatnich latach poprawiła.

Cyfryzacji powinna towarzyszyć również odpowiednia komunikacja marketingowa – o ile transport rowerowy zasadniczo ma pozytywny wizerunek i jest kojarzony z osobami aktywnymi, to komunikacja miejska boryka się z poważnymi obciążeniami w świadomości mieszkańców (negatywny wizerunek: wolna, przepełniona, przeznaczona dla osób o niższych dochodach), które aktywnymi i adekwatnymi działaniami trzeba mitygować i zwalczać.

Jedną z przyczyn pozytywnego wizerunku transportu rowerowego jest aktywna działalność tzw. „oficerów rowerowych” i ich współpraca ze środowiskami NGO. Ten sukces jednocześnie pokazuje ważny deficyt całości polityki zrównoważonej mobilności w miastach – często (chociaż na szczęście nie zawsze) występujący brak analogicznego lidera ds. mobilności, a także zespołów adekwatnych liczbowo i kompetencyjnie do skali wyzwań.